Selecteer een pagina

Zonder dat we ons identificeren kan een verkoopster ons met behulp van haar Google Glass al herkennen. PayPal geeft aan met iBeacons betalingen af te willen ronden zonder dat de consument zijn of haar portemonnee hierbij nodig heeft. Door het benutten van de mogelijkheden van technologie, vervaagt de grens tussen online en offline steeds meer. Toch lijkt het of we met het ondertekenen van documenten ver teruggaan in de tijd. Is de technologie hiervoor te ver of de consument te voorzichtig?

Gemak dient de mens 

De acceptatie van technologie maakt het leven voor iedereen een stuk gemakkelijker. Alles gaat sneller en wordt afgestemd op de voorkeuren van uw klant. De klantervaring neemt daarom ook direct toe. Als dit geldt voor het activeren voor de ov-chipkaart, dan geldt dit ook voor het digitaal ondertekenen van contracten. Enkele organisaties in Nederland, zoals verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen en uitzendorganisaties, erkennen deze toegevoegde waarde gelukkig ook. Hun klanten kunnen via een e-mail de overeenkomst met speciale software digitaal ondertekenen. Zij hoeven hiervoor niet meer langs te komen op kantoor en het contract wordt direct digitaal gearchiveerd.

Digitaal ondertekenen als standaard oplossing

Cijfers over het gebruik van digitaal ondertekenen in Nederland ontbreken helaas. Mijn vermoeden is echter dat het belang én vooral de toegevoegde waarde van digitaal ondertekenen de komende jaren sterk zal toenemen. De rol van intelligente software voor het automatiseren van processen wordt steeds groter. Digitaal ondertekenen wordt, door de hoge mate van personaliseren, vaak nog gezien als een technisch hoogstandje. Maar over enkele jaren is het echter een standaard onderdeel van het ondertekenproces.

De klant van de toekomst

Iedereen leeft online, mobile en on the go. Het ondertekenen van contracten gebeurt op het device en het moment waarop het uw relatie uitkomt. Voor uw klant brengt digitaal ondertekenen ook veranderingen met zich mee. Zij zijn immers gewend om onder een koop- of arbeidscontract een natte handtekening te plaatsen. Ik ben er echter van overtuigd dat zij vanzelf wennen aan het ondertekenen van contracten via hun pc, tablet of mobiel. Tien jaar geleden konden we namelijk maar moeilijk geloven dat we in 2014 vergroeid zouden zijn met onze mobiele telefoon.

Automatisering als de aanleiding

Daarnaast is het automatiseren van processen binnen organisaties steeds vaker regel dan uitzondering. Systemen zijn op elkaar aangesloten en de voortgang van ieder record kan worden geraadpleegd. Processen worden een stuk efficiënter, maar zijn tegelijkertijd steeds meer afgestemd op de situatie van uw klant. Processen bestaan daarom meer uit bouwstenen dan dat ze een vast pad volgen. Dit geldt ook voor het digitaal ondertekenen van contracten. Door de juiste koppelingen en software is het mogelijk om de tekst en persoonsgegevens in het contract volledig af te stemmen op (de situatie van) uw klant.

De acceptatie van digitaal ondertekenen wordt bepaald door zowel de technologische mogelijkheden als de angst van de consument. Het ondertekenen van contracten blijft wat betreft de veiligheid een gevoelig onderwerp. Zowel voor de consument als de techniek. De techniek moet de veiligheid voor 100% kunnen garanderen en de consument moet er voor 100% op kunnen vertrouwen. Dat is slechts een kwestie van tijd.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van digitaal ondertekenen voor uw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Praat voor meer informatie met onze consultants

Contact

  • Door dit formulier te verzenden geef je aan dat wij je via enige mails relevante informatie mogen sturen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

4DMS
Lorentzlaan 3 – 5
3401 MX IJsselstein

030 850 18 00

KvK: 
08054165

BTW:
NL001542084B01

YourContract is onderdeel van:

Logo 4DMS