Selecteer een pagina

1 augustus was het dan zover; de ingang van SEPA. Heel Nederland over op IBAN. De infrastructuur van vele organisaties is aangepast naar deze nieuwe rekeningnummers. De andere onderdelen van de SEPA wetgeving, zoals een geldige incassomachtiging en acceptgiro’s, blijven in Nederland voorlopig uit. SEPA was lange tijd een hot item, totdat het uitstel bekend werd gemaakt. Het wachten is nu op de e-machtiging. Wat is daar nu precies de status van? En wat betekent dit?

Service providers vs. de banken

Ruim twee jaar geleden zijn we met YourContract begonnen met het ontwikkelen van een oplossing om geldige incassomachtigingen te verkrijgen. Al snel werd duidelijk dat de banken niet op een dergelijke oplossing van ons, en andere service providers, zaten te wachten. Een uitspraak over het wel of niet accepteren bleef dan ook uit. Ze legden de verantwoordelijkheid voor de consequenties neer bij de crediteur.

Gezien de ontwikkeling van de overkoepelende oplossing van de e-machtiging is dat geen gekke reactie. Gezien het feit dat de e-machtiging naar verwachting ruim een jaar na de in werking treding van de wet wordt opgeleverd, vind ik dat wel gek. Als alles volgens planning gaat wordt de e-machtiging op 1 augustus 2015 geïntroduceerd. Hiermee komen we naar mijn idee precies tot de kern van het probleem. SEPA gaat primair over IBAN. De bescherming van de consument speelt een minimale rol.

E-machtiging nog steeds niet verplicht

Sinds juli 2014 maken wij, samen met enkele andere service providers, deel uit van de werkgroep van de Betaalvereniging Nederlandse Banken. Het doel van deze werkgroep is te komen tot een vorm van de e-machtiging die ook werkbaar is voor de service providers. Tevens zijn wij op deze manier als één van de eersten op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Tijdens de eerste bijeenkomst op 8 juli jl. werd al snel duidelijk dat het gebruik van de e-machtiging, verrassend genoeg, niet verplicht wordt gesteld.

[testimonials backgroundcolor=”#ffffff” textcolor=”” class=”” id=””]

Betaalvereniging
‘SEPA eMandate characteristics – not mandatory, but fulfulling a need’.
[/testimonials]

De keuze voor het gebruik van de e-machtiging wordt dus overgelaten aan de crediteur. Tegelijkertijd is hij ook degene die verantwoordelijk is voor de consequenties voor het niet hebben van een geldige incassomachtiging. Deze situatie verschilt dus niet veel van de huidige situatie. Het lijkt er sterk op dat er straks wederom sprake is van een bepaald gedoogbeleid ten aanzien van de noodzaak van een geldige machtiging.

E-machtiging wordt een afgeleide van iDeal

De e-machtiging is een initatief van verschillende banken. De reden dat zij bij de e-machtiging zijn betrokken, is omdat er vier partijen, waarvan twee banken, gemoeid zijn bij een incasso. Dit vraagt om de nodige interne controles en procedures. Vanuit deze invalshoek biedt iDeal een goede oplossing voor de e-machtiging; op deze manier worden vier overeenkomsten gecontroleerd.

  1. Debiteur geeft toestemming aan de crediteur voor de incasso
  2. Bank van de crediteur heeft een geldig mandaat voor een incasso
  3. Bank van de crediteur voldoet aan de voorwaarden van de bank van de debiteur voor een incasso
  4. De debiteur geeft toestemming aan zijn bank om de incasso uit te voeren

De e-machtiging gaat daarom ook erg veel lijken op iDeal. Vanuit een consumentenperspectief is dat erg slim. iDeal is een geaccepteerde betaalmethode die door veel consumenten als betrouwbaar wordt gezien. Op deze manier maximaliseert de Betaalvereniging de kans van acceptatie van de e-machtiging.

Demo e-machtiging betaalvereniging

De Betaalvereniging heeft een demo ontwikkeld voor de e-machtiging, zodat u het ook zelf kan proberen.

E-machtiging wordt een plugin

De positie van de banken is te sterk om onze oplossing, en die van andere service providers, geaccepteerd te krijgen. Dat is erg jammer gezien de tijd en energie die er in is gestoken. Maar wat gaat er dan wel gebeuren? De verwachting is dat de e-machtiging door de banken als plugin beschikbaar wordt gesteld. Op deze manier maakt iedereen gebruik van hetzelfde systeem én kan het worden geïntegreerd met bestaande oplossingen.

Dat is erg fijn omdat wij op deze manier onze klanten wel kunnen blijven servicen. Een nadeel van deze oplossing is echter wel dat, net als bij iDeal, een flinke clickcharge wordt berekend voor iedere e-machtiging die wordt verkregen.

Hoe nu verder?

Wat mij betreft kan er een voorbeeld worden genomen aan de energiemaatschappijen ten aanzien van de acceptatie van de Wet Consumentenrechten. Collectief wordt er gezocht naar een manier die aansluit op de wet, maar ook op de (on)mogelijkheden van de organisatie. SEPA laat daar naar mijn inziens wat steken vallen. Uiteindelijk gaat de consument voor SEPA bepalen wat de standaard wordt. Indien zij collectief gaan storneren of de e-machtiging als onderscheidende factor (betrouwbaarheid!) gaan zien, zullen andere organisaties er ook aan moeten geloven. De klant is immers koning.

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen ten aanzien van de e-machtiging? Volg ons dan op Linkedin.

Praat voor meer informatie met onze consultants

Contact

  • Door dit formulier te verzenden geef je aan dat wij je via enige mails relevante informatie mogen sturen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

4DMS
Lorentzlaan 3 – 5
3401 MX IJsselstein

030 850 18 00

KvK: 
08054165

BTW:
NL001542084B01

YourContract is onderdeel van:

Logo 4DMS